Яхтинг для початківця

     Всі ми про це мріяли: вітрило, ти за штурвалом, хвилі, свіжий бриз в лице...
Потім ця мрія потихеньку відтискаласть поточними проблемами, життєвими обставинами... Але десь там, у закапелку голови, ця мрія чекає слушної миті...
     От і в мене:
     Вісім років тому в Которській затоці зблизька вперше побачив вітрильний катамаран - тут вона і зародилась!
     Чотири роки назад товаришу подарували пробне заняття в яхт-клубі. Затягнуло - і він пройшов навчання та морську практику, отримав посвідчення шкіпера. Ось тут то мрія і ожила.
     Три місяці тому натрапило на очі оголошення про онлайн-курси яхтингу. Мрія видерлась наперід та підписала мене.
     Два тижні тому - вирішив подивитись, які морські практики пропонують на весну. Скинув декілька запитів. І ось на пошті декілька відповідей.
     - У нас залишилось два місця... - і тут щось сильно-сильно засвербіло))
Сьогодні, 30.12.2016, закриваючи старий рік, розпочну яхтовий онлайн-щоденник. Рівно за тиждень мене зустрінуть Канарські острови і зможу стати за штурвал як практикант морської справи))
     Тут опишу підготовку, навчання та проходження практики на шкіпера (англ. skipper — «капітан» від англосаксонського scip, нідерл. schiрреr від schiр — «судно, корабель») .

Ліцензія / права / посвідчення шкіпера дають право самостійно орендувати яхту та виходити у відкрите море / внутрішні водойми. Є декілька градацій:
  • базова (bareboat/inshore skipper) - біляберегове плавання до 20 морських миль від лінії берега та управління яхтою водотоннажністю до 20 тон (довжина 52-57 футів);
  • Offshore Skipper - дозволяє кермувати яхтою до 50 тон в приливно-відливних водах віддаленістю до 100 миль від берегу;
  • а далі - то вже транс-морські та океанічні вовки))
Кроки до ліцензії шкіпера:
  1. Пройти теоретичні курси. Найкраще очно відвідати лекції та практичні заняття (актуально для Києва, Одеси.., міст з великими водоймами та яхтінговими школами). Якщо ж ти, як і я, із міста, де ріку можна по-коліно перейти, то можна позайматись заочно. Яхт-школи висилають матеріали, - і вперед!
  2. Морська практика. Після теорії - записуєшся на практику в морі (взимку - Канари, Кариби, Тайланд..; весною, літом та восени - Хорватія, Греція, Туреччина, Середземне та Північні моря..,- вибір на смак та гаманець). Як правило, для успішного засвоєння матеріалу та вироблиння навичок потрібно 2-а тижні (якщо дуже старанний, то хто зна,- мо' справишся й за один). Їх можна пройти одночасно, а можна розбити на 2-а окремих: один, для прикладу, весною, другий - влітку чи восени. Все залежатиме від наявності часу та коштів.
  3. Здати екзамен. Відповів на перелік питань, виконав вправи - і за 2-3 тижні тобі висилають ліцензію. В Україні є дві найпоширеніших: ISSA (International Sailsng School Association) та IYT (International Yacht Training); зустрічається і типу хорватського Boat Skipper «Voditel Brodice»)) Для оренди яхти в Чорному та Середземних морях - підійде люба, кудись далі - тільки перших дві.
     З правами капітана збираєш дівчат (що не складно, бо найкращі селфі то на яхті - подруги від заздрощів помруть), друзів, закупляєш провізії і в дьюті фрі алкоголю, - та шпариш орендованим вітрилом під захоплені погляди попередньо перерахованих десь на красивих морях))


Географія:
     Чудовим є те, що сим ділом можна займатись цілорічно, причому в теплих краях)) Ось як я - в січні і в +26 (вода +20).  Вибір великий:
  • літо - Середземне (Греція, Італія, Хорватія, Туреччина...), Чорне моря..
  • + північні моря - Нідерланди, Британія, Шотландія...
  • зима - Канари, Кариби, Тайланд...
Вибирай за часом, гаманцем та бажанням))

     Ще один жирний + це можливість поєднати яхтинг із краєзнавством та відвідинами природніх, історичних, ахітектурних цікавинок краю, де мандруєш. А зважаючи, що переходи часом немаленькі - то побачити встигнеш багато. От, для прикладу, за мандрівку встиг відвідати 3 острови, пройтись паломницькою стежкою та зійти на вулкан.



Як обрати яхтингову школу:
     Для себе визначив кілька важливих критеріїв:
  • Історія: скільки компанія цим займається.
  • Спеціалізація: відкидав пропозиції фірм, що пропонують все на світі - це посередники, що заробляють на тобі свої відсотки. Шукав саме тих, у кого основна діяльність яхтинг і все з ним пов'язане.
  • Досвід: який рівень викладачів, регулярність занять, практик тощо.
  • Відгуки: що кажуть випускники.
  • Ціна: що туди входить, наскільки співставна з конкурентами... Якщо оцінювати морську практику, потрібно бути уважним, оскільки натрапляв на очевидно недорогі пропозиції, але коли сумував всі витрати, що передбачались, виходило дорожче ніж у інших. Треба уточнювати, що в ходить в оренду яхти, орієнтовна вартість додаткових витрат (паливо, прибирання після повернення, оренда постелі та рушників, їжа, збори за стоянки в маринах, страхові внески тощо). Також варто включити вартість добирання та трансферу до місця яхтингу. І тільки просумувавши все, можна порівняти ціну пропозицій. 
  • Пропозиції: як зачасто і яка географія морських флотилій.
Промоніторивши десяток компаній в Києві, Одесі та Дніпрі, оптимальною для себе визначив Яхт ТревелВажливою перевагою є доступність дистанційного навчання та матеріалів, що вартістю позитивно відрізняється від інших фірм.  
Рекомендовані речі
(клікни для збільшення)


Спорядження:
     Ця мандрівка - із зими в літо, при цьому треба взяти мінімум речей, щоб помістились в жорсткі вимоги WizzAir до ручної кладі

     Але я приготував цікавеньке) Поки ти насолоджуватимешся різдвяними стравами, засніженими схилами, санчатами та глінтвейном, я прямуватиму туди, де тепле пиво, мокрі дівчата та відсутня коляда((
     Отже, в експедиції тестуватиму:

     Майже все на фото, окрім повербанку (заряджається), тапок та купальних шортів (сушаться)) А бордову легку пуховку не взяв, і правильно зробив))
     Все майно на 10-денну поїздку із зими в літо помістилось в 25 л. рюкзак ще й додаткова пара кросівок влізла! Легкохідство рулить))



05.01.2017.
07:17 - надворі ще темно, мороз -10. Допаковую заплічник - подорож почалась! Щоб було веселіше, взяв з собою Мишка та Сніжка - наші фото в інстаграм))


Медична страхівка:
     Купив в ПЗУ на 13 днів Sport Class D - 150 грн. Яхтинг страхові вважають менш небезпечним, ніж альпінізм, адже на такий же період альпіністична винесла б десь під 800 грн.

Як добратись на Канари:
     Скористався порадами з блогів Сам собі Колумб та PhotoTravel. Оптимального вильоту зі Львова не було, хоча вже шукав пересадку із тривалою паузою, щоб мати можливість відвідати місто очікування.


    Довелось скористатись функцією виліт із сусідніх аеропортів / пошук по радіусу. Так знайшов прямий та бюджетний рейс із Катовіц, Польща (ще є прямі рейси з Варшави). 
     Якщо обрав рейс з пересадкою/ми, зваж на наступне:
  • якщо пересадка у Великобританії чи Північній Ірландії - маєш мати британську візу чи виробити їх транзитну;
  • обирай із часовим запасом між пересадками - убезпечишся від запізнень вильоту + матимеш час на відвідини міста пересадки - подорож 2в1)) Нещодавно знайомі, що теж летіли на Тенерифе із 2-во годинною паузою на пресадку, спізнились на виліт, оскільки літак прилетів із 1,5 год. запізненням(( 
 Ще одна порада - і зекономив 340 грн., які ВізЕйр хотів нагріти, бачучи мої кілька спроб оплатити квитки (з кожним разом ціна піднімалась на десяток злотих). 

     Розраховувався карткою Приват. Спочатку виявилось, що замалий ліміт розрахунку по інтернет,- підняв. Потім - що не на ту картку(( Потім банк блокував платіж, оскільки була подвійна конвертація((( Коротше кажучи, за десятим разом та через три години пошуків і спроб,- нарешті я власник квитків до теплих островів!))
     На жаль, подвійної конвертації не уникнув - а це зайвих 80 грн. Плюс замовляв за 1,5 тиждні до вильоту - от ціна і вища. Також оплатив 139 злотих за участь у знижковому клубі ВізЕйру - тут же 50 повернув знижкою,- сподіваюсь, ще скористаюсь дисконтом протягом року. Але навіть враховуючи, що вийшов не найекономніший варіант (+ доїзд до/з Катовіц) - все одно різниця із вильотом зі Львова чи Києва - майже в 2-а рази!

     А до Lotnisko KTW поблизу Pyrzowice (летовище знаходиться за 30 км. від Катовіц) зі Львова декілька варіантів:
  • автобусом;
  • бла-бла-каром;
  • поїздом. Швидкий варіант - Інтерсіті (Київ-Львів-Перемишль),- на жаль, квитки онлайн наразі не купиш. Плюс в тому, що митний контроль проходиш прямо у вагоні під час руху поїзду + прогнозована дата прибуття. В Перемишлі пересадка до Катовіц, звідти із вокзалу ходять прямі автобуси до летовища. 
Клікни для збільшення

В перших 2-ох варіантах потрібно доплюсовувати час на митниці (+3 год.).
  
По факту в мене вийшло: 
  • о 9-15 маршрутка Львів - Шегині із головного залізничного двірця (ходить із 6-00 кожну годину). В дорозі майже 2-і год., 38 грн.
  • Пішохідний перехід кордону Львів - Медика. Черга була невелика, сумарно зайняло 35 хв., безкоштовно))
  • Бла-бла-карм до Кракова. Швидко, орієнтовно за 2,5 год домчали)) - 29 злотих.
  • Зупинка у Кракові - цікаве спілкування з Олею,- автором блогу Phototravel.
  • З Кракова із центрального автовокзалу (він поряд із залізничним практично в центрі міста) пряма маршрутка на летовище - біля 2 год.,- 50 злотих. Їх є кілька - від аерокомпанії WizzAir, Matuszek і ще одна (назви не пам'ятаю). Ціни однакові, правда на звороті ми за 3 квитки зторгували знижку по 5 зл. ВАЖЛИВО!: найкраще купляти по інтернету заздалегідь, бо перед від'їздом може не виявитись вільних місць.
  • Сумарно - 568 грн., не враховуючи ночівлю та харчування (курс злотого - 6,7 грн.). 
Зворотій шлях:
  • прилетіли в Катовіце о 23:30 - прямою маршруткою до Кракова - 45 злотих;
  • з Кракова - нічний поїзд до Перемишля - 4 год., 45 злотих;
  • з двірця Перемишля (через підземний перехід навпроти вокзалу) до Медики ходять маршрутки - 40 хв., 2 зл.;
  • пішохідний перехід кордону - 30 хв.;
  • маршрутка Шегині - Львів - 1,45 год., 38 грн.
  • Сумарно - 655 грн. (курс той же).

07.01.2017.
Приймання яхти.
Марина (стоянка яхт) Радазул, острів Тенерифе.
     Оскільки яхта чартерна (орендована) і чартерній компанії залишається страховий депозит на випадок можливих пошкоджень (залежить від розміру та стану яхти, в нашому випадку 3 000 є.), то огляд перед підписанням потрібно проводити прискіпливо і фіксувати всі пошкодження/несправності. Зважаючи, що наша красуня 2016 р. будівництва, то клопотів кеп (капітан) мав небагато. По факту виявили дрібні несправності на кухні та розходження у кількості білизни, що орендодавець швидко виправив. Білизну - простинь, наволочку, підодіяльник, 2 рушники - теж орендували: 7 ночей - 20 є.
     Сусіди із дружньої яхти розповіли, що отримали неробочий двигун до тузіка (або дінго - маленький човник, що слугує для переміщення команди на берег при якірних стоянках поза маринами). За нього, до речі, заплатили 80 є., але про повернення коштів питання не піднімали, щоб на них не повісили поломку та з депозиту не відмінусували 300 є. на новий двигун((
Судова каса:
     Поки кеп займався прийманням вітрильника, команда закупилась продуктами у супермаркеті поблизу. Харчування залежить від побажань команди, як і список алкоголю)) Сюди ж потрідно добавити паперові рушнички, туалетний папір, мило, пральний засіб тощо.
     Як правило, збирається судова каса (по 100 є. з особи), із якої закуповуєтся необхідне та оплачуються стоянки в маринах. По закінченню поїздки касир на бажання команди звітує по витратам.
     Нам повезло - з нами була Анжеліка,- мало того, що красуня, спортсменка, яхтсменка (це вже був її 8 яхтинг), так ще й смачно готувала. Так що ми бавили себе мексиканськими закусками із авокадо, запеченим фаршированим м'яском, коктейлями та всячиною)))
Команда:
     Зважаючи, що 8 днів проводиш на обмеженій території із одними й тими ж людьми, сумісність та спільність інтересів надзвичайно важлива. Визначальну роль повинен відігравати і кеп, що задає правила та тон спілкуванню. Відкритість, уважність до інших є запорукою уникнення серйозних конфліктів.
     В перший же вечір капітан Андрій провів збори команди, де розповів основні правила, заходи безпеки, ролі та обов'язки. Це важливий пункт в розумінні своєї участі в життєдіяльності яхти та команди.
     Напрямок та переходи задає кеп, зважаючи на погодні умови, відстані і т.д. Але насиченість життя на яхті залежить від кожного. Костюмовані вечори, дні Нептуна, вечірки - все залежить від твоєї атазії та підтримки інших. Так що не стримуй себе))
Капітан:
     Цар і бог на судні. І це не перебільшення: по морським законам, капітан несе всю формальну та юридичну відповідальність за життєдіяльність і безпеку екіпажу й корабля. Аж до кримінальної. Кеп одночасно є суддею, і пастором, батогом і пряником. Тому від нього залежить надзвичайно багато: від маршруту до психологічного клімату на яхті. І як кінцевий результат - задоволення та якість яхтингу.
     Справжній кеп повинен бути бородатий, не випускати із зубів люльку, мати хриплий голос, кашкета та папугу на плечі, знати міцну лайку, бути без ноги, відкушеної акулою...
... ще раз замешкаєшся - згодую акулам!!..))
    Андрій Храпаль, маючи за плечима досвід багатьох морів, регат та яхт, був майже ідеалом. Ідеал підпсовувала відсутність фуражки та наявність другої ноги)), але у всьому решті то є справжній морський вовк. З почуттям гумору, трохи суровий і скупий на похвалу,- тримав нашу команду в тонусі та дав незабутні почуття переходами в 6-7 бальну хвилю))

     Зважаючи на визначальну роль капітана, обираючи тур чи морську практику, обов'язково окрім крутості яхти цікався особою кепа - від нього залежатимут твої знання та враження!
     Моя порада: запитуй кепа по максимуму - нагода отримати прикладну інфо та живу практику,- безцінно у твоїх майбутніх самостійних виходах. Старайся бути присутнім та супроводжувати капітана при всіх ключових етапах флотилії - від прийому-передачі яхти, швартуванні та відходу - до аналізу погодних даних і формуванні маршруту. Пробуй та помиляйся під досвідченим наглядом - уникнеш дорогих (в прямому сенсі слова) помилок як шкіпер.


Морська хвороба:
     Її не уникнути(( Є три підходи:
  • покластися на волю Нептуна і свій організм. Швидкість адаптації залежатиме від сили хвиль та твого організму. 
  • потренувати вестибулярний апарат. За кілька тижнів,а краще місяців, робити просту вправу посеред відкритого майданчика (просторої кімнати). Важливо! щоб поряд не було гострих кутів та предметів, до яких можна травмуватись падаючи. Добре, якщо хтось страхуватиме. Отже, нагнутись не дуже згинаючи коліна, випростати вниз руку та поставити вказівного пальця на підлогу. Не відриваючи палець, покрутитись навколо разів 10. Випростатись, пройтись по прямій. Потім в другу сторону. Кожних 3-и заняття збільшувати к-сть обертів +2. Ще 10 вправ.
  • медикаментозний: купити таблетки від захитування. Важливо їх прийняти за 3-и год до виходу в море! Перед вживанням ознайомся з інструкцією.
Щоб полегшити адаптацію до хитавиці є кілька рекомендацій:
  • Щільно поснідай. Якщо буде рвати - треба мати чим.
  • Будь на палубі, найкраще на носі -  дивись на горизонт.
  • Не спускайся в каюту - там захитування посилюється.
  • Не зосереджуйся на дрібних деталях, речах. Не читай, не в'яжи вузлів тощо.
  • Якщо рвотний рефлекс перемагає, займи місце, щоб зручно було перехилитись за борт, найкраще - на коормі. Пам'ятай про безпеку -  не перехиляйся стоячи через леєри (огорожу) - опустись на коліна, тримайся за щось руками.
  • Не соромся - через це проходять всі. 
  • Розмови відволікають. Також попускає якась робота: ставити вітрило, стояти за штурвалом тощо (подбай про напарника).
     Перший день була помірна хвиля - мене піднуджувало, але сидів на носі та розглядав далекі острови))  На другий день почувався як вдома. Проте на четвертий, в 6-7 бальну хвилю зробив помилку - спустився в каюту полежати. Півгодини - і еге-гей!(( Рибок погодував...


Корисний член екіпажу:
     Якщо ти не практикуєшся, а просто відпочиваєш, мандрівка пройде набагато цікавіше, якщо станеш корисним членом екіпажу. Є навіть офіційний такий термін. Для цього необовязкова попередня підготовка - достатньо підключитись до діяльності команди та уважно виконувати вказівки кепа. 
     Пов'язати кранці, завести швартові, покрутити лебідку, напинаючи вітрило... + господарські роботи та підтримування яхти в чистоті. І одразу ж відчуєш, як яхтові будні наповнюються практичним змістом. Ще й вивчиш нові вузли і зможеш покозиряти морськими термінами та званням матроса)) 


Безпека:
     Не дивлячись на всю свою красу, яхта є місцем підвищеного рівня твоєї уваги та самоконтролю. Перейтися по палубі (навіть в невелику хвилю), особливо в перші дні - це вже гімнастика для тіла. А коли хвиля? і потрібно спутитись в каюту по вузьких східцях ще й несучи щось в руках? А тут судно йде з креном 35-45 градусів і рівної поверхні просто нема?) 
     Обачного ставлення вимагає і сходження із судна на берег чи човен, поводження з газом чи навіть банальне перебування в гальюні - в хитавицю набив собі гульку чолом до стіни, коли несподівано хитнуло))
     Важливим і беззаперечним є знаходження на палубі у рятувальному жилеті при хвилі більше 3-ох балів. Зважаючи на інерційність яхти і те, що на поверхні води залишається тільки голова, у випадку коли випадеш за борт,- життєво необхідним є твоя видимість та здатність протриматись на воді, адже пошукові роботи можуть зайняти час. Тому яскравий оранжевий жилет буде примітним та допоможе протриматись до приходу допомоги.
     Звичайно, перед виходом капітан озвучить основні правила безпеки - запам'ятай та користуйся на здоров'я!)) 

Етика та традиції:
     О, це красиво: від підняття прапора до ставлення до інших суден та їх екіпажів.
Для прикладу, виходячи з марини, прийнято йти з чистою палубою і бортами. Кранці мають бути зняті, одяг, який сушився,- зібраним, щоб судно не було схоже на плавучий циганський табір))
     Зважаючи, що в портах збирається інтернаціонал, важлива взаємна повага. Не прийнято обговорювати політику, релігію (окрім віри в Холі Сейлінг)), конфліктні теми. Враховуючи, що яхти стоять бортдо борту, відповідно і веселитись треба так, щоб не створювати дискомфорт іншим.
     До речі, в маринах заборонено купатись та ловити рибу. Якщо добавлю, що там у воду потрапляє вміст з гальюнів, - думаю, і сам не захочеш)) Як правило, десь поряд є пляжі для купання та місця, де зможеш порибалити.
     Порозпитуй капітана - він видасть ще багато цікавого. Тільки будь обачним: зважаючи, що ці бувальці люблять жартувати, можеш виявити. що давній морський звичай вичищати палубу зубною щіткою,- є хорошим підколом та приводом для шпичок найближчі дні))
     Морських традицій є багато, що не заважає придумати твоїй команді власні. Фантазуй!


Морська риболовля:
     ...

Далі буде... ;)

Популярні публікації